Pomelo, citron, pomeranč. Mocná trojice na našem talíři

Že bychom měli jíst více ovoce a zeleniny je známou skutečností a trošku otřepanou frází. Přesto se jí mnozí neřídí. Ukážeme vám, proč byste měli do jídelníčku zařadit citrusy jako jsou pomelo, citron a pomeranč. Pomáhají s hubnutím i léčbou viróz.

Reklama

Chutné pomelo s minimem kalorií

Při přípravě pomela máme sice více odpadu než hotového produktu, ale chuť nám vynaloženou práci určitě vynahradí.

Pomelo pochází z Asie a význam původního označení znamená velký citrus. Pěstuje se i v USA a Indonésii.

Reklama

V syrovém stavu má pomelo nízkou kalorickou hodnotu i glykemický index. Citrus je účinným antioxidantem, zlepšuje trávení a zrychluje metabolismus. Pomáhá odstranit otoky a redukovat cholesterol. Sáhněte po něm při kašli a virózách nebo při redukční dietě. Má velké množství vlákniny a pomáhá detoxikovat organizmus. V pomelu jsou vitamíny C a A, draslík, mangan a železo. Energetickou hodnotou se pomelo řadí na třetí příčku nízkoenergetického ovoce, hned za grep.

Výživové hodnoty pomela (100 g)

  • Energie: 159 kJ
  • Sacharidy/cukry: 9,62 g/2,08 g
  • Vláknina: 1 g
  • Tuky: 0,04 g
  • Bílkoviny: 0,76 g
  • Vitamíny C/B1: 0,034 mg/61 mg; 3 % a 73 % doporučené denní dávky
  • Železo: 0,11 mg
  • Draslík: 216 mg

Jak zařadit pomelo do jídelníčku

Pomelo určitě nesušte, pusťte se do jeho konzumace v syrovém stavu. Zralé pomelo poznáte podle nažloutlé barvy postupující od stopky. Pomelo by mělo být měkké. Vzhledem k době zrání se nejlepší kusy pomela dostávají na pulty obchodů na přelomu listopadu a prosince. Pomelo zařaďte na odpolední svačinu a doplňte jej semínky nebo oříšky. Pomelo můžete přidávat i do pokrmů čínské kuchyně, dobře chutná ve směsi kuřecího masa a zeleniny. A když máte za sebou divoký večírek? Sáhněte po pomelu, zabírá na kocovinu.

Reklama

Pomela můžete během dne sníst i dva kusy.

Citron odplaví soli z těla

Citron vyhledáváme pro voňavou kůru nebo zdraví prospěšnou citronovou šťávu. Citron je antioxidantem, s citronovou šťávou budete stárnout pomaleji. Zároveň tělo rychle detoxikujete. Citron chrání před vysokým krevním tlakem, anémií a záněty kloubů. Má protizánětlivé a protialergické účinky.

Citron je bohatý zejména na vitamin C. Šťáva z citronu odstraní usazené soli z našeho organizmu. Citronovou šťávu s vodou užívejte při nemocech kloubů jako je například dna. Citron pomáhá i při pálení žáhy, horečkách a žlučových kamenech. Je pomocníkem při hubnutí a trávících obtížích.

Výživové hodnoty citronu (100 g)

  • Energie: 79 kJ
  • Sacharidy/cukry: 6 g/3,2 g
  • Vláknina: 2 g
  • Tuky: 0,53 g
  • Bílkoviny: 0,66 g
  • Vitamín C: 40 mg
  • Železo: 0,5 mg
  • Draslík: 150 mg

Jak zařadit citron do jídelníčku

Citron využijete nejlépe, když si zvyknete na pravidelné pití vody s citronovou šťávou. Příprava je jednoduchá a získáte za drobný peníz hodnotný energetický nápoj. Na jeden litr vody byste měli použít šťávu ze dvou větších citronů.

Slaďounký pomeranč pomáhá v intimní oblasti

Pomeranče vyhledáváme pro jejich sladkou dužinu a šťávu. Pomeranč pochází z Číny a Vietnamu, nejvíce se pěstuje v Brazílii. Pomeranče jsou třetím nejoblíbenějším ovocem světa, porazily je banány a jablka.

Pomeranče jsou bohaté na vitamín C, brání tělo proti infekcím. Dále obsahují vitaminy B1 a B2, vápník, hořčík, draslík a železo. Snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu. Pomeranč podporuje paměť a soustředění, ozdravně působí na pokožku a vlasy. Látky obsažené v pomeranči podporují potenci mužů a zlepšují libido žen.

Výživové hodnoty pomeranče (100 g)

  • Energie: 158 kJ
  • Sacharidy/cukry: 12,7 g/9 g
  • Vláknina: 2 g
  • Tuky: 0,1 g
  • Bílkoviny: 1 g
  • Vitamín C: 53 mg
  • Železo: 0,1 mg
  • Draslík: 216 mg

Jak zařadit pomeranč do jídelníčku

Pomeranč má všestranné využití. Můžete si jej dát jako svačinku nebo použít do nejrůznějších smoothie nápojů. Výborně chutná s mrkví a jablkem. Vyhýbat se mu nemusíte ani při vaření, je dobrý k pečenému masu nebo restované směsi masa a zeleniny. Pravou delikatesou je čerstvě vymačkaná pomerančová šťáva.

Autor: Iva Vaněčková, 29.11.2020

Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama