Čím zpomalíte a čím zrychlíte metabolismus? Seznamte se s potravinami i režimem pro zrychlování metabolismu

O zpomaleném metabolismu mluvíme, pokud tělo nevyužívá dostatečně rychle energii z přijímaných potravin, ve větší míře ukládá tuky a pokusy o hubnutí mají malý efekt. Jaké potraviny se podílejí na zpomalení metabolismu a jak metabolismus zrychlit?

Reklama

Co je to zpomalený metabolismus

Metabolismus má za úkol přeměnit získanou potravinu na energii. Získaná energie se distribuuje k vnitřním orgánům, do svalstva a do každé buňky v těle.

Zpomalený metabolismus je laický termín, kterým označujeme organizmus, co ukládá velké množství tuků. Sacharidy a proteiny se nemění na energii tak rychle, jako dříve. Jedinci mají tendenci přibírat, ačkoliv nejí závratné porce. K tomuto stavu může dojít v důsledku častého držení redukčních diet, při dlouhodobém onemocnění nebo například při hormonálních změnách.

Reklama

Jak se projevuje zpomalený metabolismus

Při zpomaleném metabolismu mají osoby tendenci k tloustnutí i v případě, že jedí méně. Jakmile začnou s dietním režimem, kilogramy shazují mnohem pomaleji než ti, kterým metabolismus funguje správně. Stále je trápí chutě na sladkosti, jsou zimomřivý a často unavení. Vlasy i pokožku mají sušší.

Která jídla zpomalují metabolismus

Metabolismus zpomalují průmyslově zpracované potraviny, polotovary, konzervy. Zpomalení metabolismu je způsobeno i častou konzumací uzenin. Přemíra alkoholu rovněž metabolismu neprospívá.

Hlavní zpomalovače metabolismu

  • bílé pečivo, pizza
  • ochucené a slazené jogurty
  • tučné hovězí maso
  • smažená jídla
  • ovocné šťávy a limonády
  • sladkosti včetně slazených müsli tyčinek
Reklama

Co dalšího způsobí zpomalení metabolismu

S pokročilým věkem se zpomaluje i metabolismus, proto je nutné ve vyšším věku pečlivěji hlídat složení stravy. Ke zpomalení může dojít i v důsledku nepravidelného stravování, častého nočního přejídání nebo nedostatku jedné z makro-živin ve stravě.

Vliv má i málo pohybu, vysoká okolní teplota, poruchy štítné žlázy, genetické predispozice, podíl svalů v těle či cukrovka.

Potraviny urychlující metabolismus

Nejlépe prospějete organizmu zvýšením příjmu bílkovin. Na jejich trávení musí tělo vynaložit více energie. Zařaďte drůbeží maso, ryby, mléčné výrobky, vejce. Poměr bílkovin ve stravě by měl být 3:2 ve prospěch bílkovin z rostlinných zdrojů. Pokud se snažíte o redukci hmotnosti, je dostatečné množství bílkovin ve stravě odpovědí, kterou hledáte.

Luštěniny dvakrát týdně

Luštěniny jsou bohaté na bílkoviny a mají vysoký obsah vlákniny. Existují i druhy luštěnin, které obsahují více bílkovin než hovězí maso. Luštěniny jsou vhodným zdrojem bílkovin zejména pro vegetariány a vegany.

Losos

Losos se doporučuje kvůli vysokému obsahu omega-3 mastných kyselin. Obsahuje i kyselinu dokosahexaenovou, která působí proti vzniku nových tukových buněk. Losos by měl být ve vašem jídelníčku minimálně jednou týdně.

Bílý jogurt

Bílý jogurt prospívá trávícímu traktu vysokým obsahem probiotických bakterií. Tím podporuje metabolické procesy.

Kakao a hořká čokoláda

Kakao a hořká čokoláda mají vysoký obsah kofeinu a theobrominu. Ty pomáhají rozhýbat metabolismus.

Špenát

Špenát podpoří metabolismus, pokud si jej dopřejete v co nejčerstvější podobě a s minimem úprav. Vsaďte na saláty z baby špenátu.

Avokádo

Avokádo pomáhá snížit cholesterol a zrychluje metabolismus. Můžete jej přidávat do teplých pokrmů, do salátů nebo do pomazánek.

Jablka

Jablka působí jako silný antioxidant a jsou bohaté na vlákninu. Díky nim funguje zažívání lépe a konzumace podpoří i látkovou výměnu.

Zázračný zázvor

Zázvor je všelék a působí i na metabolismus. Dopřejte si zázvorový čaj každý den. Přidat můžete skořici a med.

Zaostřete na chilli

Pálivá chuť chilli papriček je lákavá i zdraví prospěšná. Lžička pálivých chilli papriček každý den může zrychlit trávení a metabolismus až o 25 %.

Režimová opatření pro urychlení metabolismu

  • Snídat nejpozději do hodiny po probuzení.
  • Ke snídani zařadit zdroj kvalitní bílkoviny.
  • Po snídani si dejte šálek kávy.
  • Mezi jídly nesmí být pauza delší než 3 hodiny.
  • Během dne popíjejte zelený čaj.
  • Choďte spát ve stejnou hodinu a ve stejnou hodinu vstávejte.
  • Cvičte a hýbejte se. U cvičení střídejte intenzitu.

Zdroje: vivehealth.com, eatthis.com, bestfornutrition.com, webmd.com, everydayhealth.com, medicalnewstoday.com, healthline.com

Autor: Iva Vaněčková, 15.10.2021

Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama