Tichý a nebezpečný zabiják. Vyhněte se metabolickému syndromu

Jíte nezdravě, málo se hýbete, jste vystaveni stresu, trápí vás vysoký krevní tlak a cholesterol? Pak jste kandidátem na vznik nebezpečného metabolického syndromu. Poradíme vám, jak jej diagnostikovat, jak se projevuje i jak změnit životní styl krok za krokem.

Reklama

Hrozba 21. století

Drastické tvrzení, že dnes umírá méně lidí na hlad a podvýživu než na přejídání a nezdravý životní styl je nepříjemnou pravdou. Vysoký krevní tlak a cukrovku jsme téměř začali vnímat jako běžnou součást života a přestali jsme se bát. K nim se postupně přidávají další onemocnění a vzniká spojení metabolických a kardiovaskulárních obtíží.

Souhrnné onemocnění si vysloužilo označení metabolický syndrom, správné označení by však bylo kardiometabolický syndrom.

Co je to metabolický syndrom

Metabolický syndrom je skupina onemocnění, které se vyskytují u jedné osoby. Společným působením více chorob se rizika násobí.

Osoba trpí diabetem druhého stupně, poruchou metabolizmu tuků, vysokým krevním tlakem a obezitou typu jablko. Objevuje se ischemická choroba srdeční, kornatění tepen. Metabolický syndrom vážně poškozuje vnitřní orány. Metabolický syndrom se v české populaci značně rozvíjí, alarmující je, že trápí i děti.

Jak vzniká metabolický syndrom

Přesný vznik metabolického syndromu nebyl dosud popsán, ale je zřejmé, že se jedná o kombinaci několika faktorů. Nejvýznamnější je genetická predispozice, nevhodná životospráva, sedavé zaměstnání. Vznik podpoří nadměrný příjem alkoholu a kouření.

Reklama

Kardiometabolický syndrom zabíjí bez povšimnutí

Při metabolickém syndromu roste riziko srdečního infarktu, mozkové mrtvice, postižení dolních končetin. Přidávají se nádory zažívacího traktu a psychiatrické choroby (deprese). Hrozí poškození zraku, ledvin, ale i nervů a kůže.

Jak zjistit metabolický syndrom

Metabolický syndrom se zjistí diagnostikou krve a měřením krevního tlaku. Zároveň se pacientům změří pas. U žen je rizikovým faktorem pas širší než 88 cm, u mužů nad 102 cm. V krevním testu se kontroluje glykémie, triacylglyceroly, cholesterol a další ukazatele.

Co vede k metabolickému syndromu

Vznik metabolického syndromu podpoří:

  • Strava bohatá na cukry a tuky.

  • Ukládání tukových rezerv – vyšší energetický příjem než výdej.

  • Rychlé výkyvy hladiny cukru v krvi – konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem.

  • Vysoký příjem živočišných tuků a nasycených mastných kyselin.

  • Nízký příjem ovoce a zeleniny, nízký příjem vlákniny.

  • Zvýšená konzumace sodíku (soli).

Jednoduchý recept na metabolický syndrom? Zdravé stravování a pohyb.

Léčba metabolického syndromu

Lékaři dokáží bojovat s každým z příznaků metabolickému syndromu. Dokáží léčit vysoký krevní tlak i cukrovku. Kompletním lékem na metabolický syndrom je jen změna životního stylu. Ačkoliv změna životního stylu není snadná, projít infarktem nebo mrtvicí je určitě náročnější.

Zakázaná jídla

Pokud se chcete metabolickému syndromu vyhnout nebo zlepšit jeho průběh, měli byste si dát pozor zejména na průmyslově zpracované potraviny, které obsahují aditiva. Průmyslově zpracované potraviny obsahují i palmový olej a velké množství cukru. Metabolický syndrom zhoršují například oblíbené instantní nudle, limonády, mražená pizza, sladkosti a balené pečivo, ochucené jogurty, párky, chipsy. Z potravin, které připravujete doma si dejte pozor zejména na tučné potraviny. Tuk je nositelem chuti, tučná jídla vás nutí konzumovat větší porce.

Jak začít se zdravým životním stylem

  • Změna nenastane přes noc, ale můžete postupně implementovat malé změny a kroky, které vám v dlouhodobém úsilí pomohou.

  • Nakupujte a plánujte jídlo, vařte z čerstvých a základních potravin. Připravte si jídlo předem.

  • Vyřaďte slazení, cukr, sladkosti.

  • Kontrolujte množství soli.

  • U nezdravých jídel, kterých se nechcete vzdát, vyzkoušejte zdravou alternativu, jiný způsob přípravy, zdravější variantu.

  • Sladkosti nahraďte ovocem, dodržujte příjem 400 g zeleniny na den.

  • Alespoň čtyřikrát týdně vyrazte na procházku rychlejším tempem, změny rychle pocítíte.

Zdroje: NHS.uk, MayoClinic.org, ClevelandClinic.org, HopkinsMedicine.org

Reklama

Autor: Iva Vaněčková, 24.1.2022

Reklama
Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama