Každý den smoothie. Je to zdravá volba nebo ne?

Pravidelné pití smoothie vám dodá vitamíny a minerály. Zároveň je rychlým zdrojem energie, když nemáte čas na klasickou svačinu. Jaká pravidla platí pro pití smoothie? Je smoothie dobrým pomocníkem při hubnutí? Má pití smoothie nevýhody? Odpovíme vám.

Reklama

Co je to smoothie

O nápoji z ovoce a zeleniny jste jistě slyšeli, přesto je dobré, osvětlit více z názvu a správné přípravy. Smoothie v překladu znamená hebounký, hladký. Nápoj by měl mít krémovitou, hustou strukturu. Smoothie se připravuje ve speciálním mixéru, veškeré složky jsou kompletně rozdrceny, promíchány a rozmixovány. Smoothie by mělo být z ovoce a zeleniny s přidáním čisté vody. Oblíbené jsou ale i recepty s mlékem, jogurtem, kefírem a s přidáním nejrůznějších semínek.

Druhy smoothie

Základní smoothie si můžete připravit z jednoho druhu ovoce a s přidáním vody. Lepší chuť získáte ale při kombinaci různých ovocných druhů. Oblíbená je například kombinace jablek a mrkve s jahodami, banánem, pomerančem nebo ananasem.

Reklama

Ovocně-zeleninové smoothie se připravuje v kombinaci ovoce a zeleniny. Pokud chcete sladší chuť přidáváte více ovoce. Kdo touží po kaloricky méně bohatém nápoji, přidá do zeleniny jen menší část ovoce na proslazení.

Zelené smoothie by mělo být připraveno s dominantním podílem listové zeleniny. Pro lepší chuť se přidává například stévie. Naleznete i smoothie recepty s mlékem nebo jogurtem. Takové smoothie už nemá daleko do koktejlu.

Kdy pít smoothie

Smoothie vám přinese nejvíce výhod, když si jej dáte jako dopolední svačinu. Zelené smoothie si můžete dopřát i namísto večeře. Chybou je kombinovat smoothie s jídlem a zároveň i nahrazení více jídel denně za smoothie.

Reklama

Proč si dát smoothie

  • Se smoothie dodáte tělu velké množství vitamínů a minerálů.
  • Doporučená denní dávka ovoce a zeleniny je 600 g. Pro někoho může být obtížné sníst takové množství. V podobě nápoje je konzumace většího množství ovoce a zeleniny pohodlná.
  • Nápoj je plný živin a energie, nebudete hladoví a nebudete mít chuť na sladkosti.
  • Smoothie připravíte opravdu rychle a můžete si jej nechat v lednici na druhý den. Pokud nestíháte přípravu snídaně nebo svačiny, stačí sáhnout po smoothie.
  • Děti milují nasládlou chuť ovoce, ale se zeleninou to bývá horší. Jako hebounké smoothie si ale zeleninu dávají s chutí.
  • Zelené smoothie je vhodné i na hubnutí nebo při detoxu organizmu.
  • Velké množství vlákniny působí blahodárně na zažívání.
  • Experimentování s nejrůznějšími kombinacemi a příchutěmi vás bude bavit.
  • V podobě nápoje dokážete zkonzumovat i větší množství slupek (dle druhu ovoce). Slupky z hrušek, jablek nebo broskví bývají pro děti často překážkou.
  • Smoothie je perfektní volbou po sportovní aktivitě, když potřebujete rychle doplnit zdroj energie.

Proč si odepřít smoothie

  • Smoothie je poměrně kalorické, zejména ovocné druhy v kombinaci s mlékem. Nenechte se ošálit, nápoj může mít stejnou kalorickou hodnotu jako běžné jídlo.
  • Smoothie nahrazuje jídlo (obvykle svačinu), pokud smoothie přidáváte k jídlu (jídlo jím zapíjíte), přidáváte velký počet kalorií.
  • Ovoce je nejzdravější v přirozené podobě. Po rozmixování rychle ztrácí cenné látky, zároveň se narušuje vláknina.
  • Při pití smoothie nedostává tělo signál, že je syté (chroupání ovoce a zeleniny trvá déle, mozek signál zpracuje dříve).
  • Smoothie si připravujte nejlépe doma. Kupovaná smoothie mohou obsahovat přidané látky jako zvýrazňovače chuti, konzervanty a barviva.
  • Kyselé šťávy ve smoothie ohrožují zubní sklovinu.
  • Nápoj může být poměrně nákladný, zvláště pokud je budete připravovat z čerstvého ovoce po celý rok. Například jahody, maliny, borůvky nebo ananas jsou cenově dostupné jen po několik měsíců v roce.
  • Pro přípravu musíte pořídit i výkonný mixér a je třeba mít ovoce a zeleninu do zásoby. To znamená zvýšené nároky na prostor v lednici a mrazáku.

Smoothie namísto dopolední svačiny je dobrou volbou. Je třeba hlídat složení a volit spíše zeleninové druhy. Vždy obohaťte smoothie o porci semínek nebo oříšků.

Zdroje: thekitchn.com, healthline.com, greatist.com, feelgoodfoodie.net, dailymail.co.uk

Autor: Iva Vaněčková, 24.6.2021

Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama