Poslední cigareta? Známe potraviny a byliny, které vám v odvykání kouření pomohou

Kolikrát jste si zapálili poslední cigaretu? Přestat kouřit vám pomůže nejen silná vůle, ale i úprava jídelníčku. Představíme vám potraviny, které vám na trnité odvykací cestě pomohou.

Reklama

Nebezpečný zlozvyk, kouření

Pokud se zeptáte lidí, co by nejraději změnili ve svém životě, mnoho kuřáků má jediné přání. S kouřením navždy skoncovat. Jen malému zlomku z nich se to doopravdy podaří. Nikotin je vysoce návyková látka a počátky odvykání kouření jsou provázeny abstinenčními příznaky.

Zbavit se kouření znamená snížit riziko rakoviny, kornatění tepen, žaludečních vředů, neplodnosti a dalších závažných onemocnění.

Reklama

Náročné rozhodnutí

Jeden slavný výrok říká, že přestat kouřit je snadné, protože já sám jsem přestal kouřit už aspoň stokrát. Aby vám předsevzetí vydrželo déle než mezi pondělním ránem a pondělním večerem, zaměřte se na změnu jídelníčku.

Rozhodnutí přestat kouřit nemusíte nechávat na nový rok, narození dítěte nebo jiný zlom. Každá doba je vhodná pro zahájení odvykání.

Potraviny, které pomáhají při odvykání kouření

Existují potraviny, které pomohou s odvykáním, stejně jako potraviny, které snahu zhatí. Co do jídelníčku přidat a čemu se vyhnout?

Reklama

Pitný režim

Vyplavovat toxiny a zbavit se vlčího hladu vám v prvních dnech pomůže pití velkého množství vody. První týden se nebojte popíjení ani 3 l vody denně, střídat ji můžete s ovocnými a zeleninovými šťávami.

Mléko a jogurt

Sklenice mléka nebo kelímek bílého jogurtu si dejte při chuti na cigaretu. Pokud si těsně poté zapálíte, cigareta bude chutnat protivně. To je dobrý signál pro mozek, aby další cigaretu nevyžadoval. Drsnou metodou je i namočení cigaret do mléka. Cigarety po uschnutí chutnají s mlékem velmi hořce.

Mléčné výrobky obsahují velké množství vápníku, pomohou vám s odstraněním pocitu únavy a hladu.

Olizování soli

Lesní zvěř chodí na sůl v době, kdy mají nedostatek tekutin. Vy si sůl dopřejte, když přijde chuť na cigaretu. V prvních dnech olizování soli velmi pomáhá.

Pepř a koření

Každé jídlo i například salát si více opepřete a přidejte špetku chilli. Obojí přináší úlevu od chuti po cigaretě. Pomáhá i odvar ze skořice, zázvoru nebo z mletého muškátového oříšku.

Ženšen nahradí dopamin

Abyste nadále kouřili, musí vám nikotin něco přinášet. Dopamin, který se v mozku uvolňuje s přijímáním nikotinu můžete nahradit silnou bylinou. Ženšen si dejte v podobě tinktury nebo v sušeném stavu.

Hladina cukru a ovesné vločky

Nepříjemné pocity v prvních dnech při odvykání kouření jsou provázeny bolestí hlavy a závratěmi. Zaměřte se na potraviny, které mají nízký glykemický index a pomohou s udržením stabilní hladiny cukru v krvi.

Zelenina a vitamín C

Zdvojnásobte nebo i ztrojnásobte příjem zeleniny a ovoce v prvních dnech, kdy odvykáte. Vyberte si mrkev, brokolici, květák, okurku, celer, lilek nebo cuketu. Cigarety po zelenině chutnají hořce a zelenina pomáhá snižovat intenzitu závislosti na nikotinu.

Během kouření zároveň zbavujete tělo vitamínu C. Ten je nutné doplnit. Přidejte do stravy větší množství citrusů, jablek, jahod, borůvek nebo rybízu.

Klidný spánek s bylinkami

Pocit nervozity tlumí bylinkové čaje. Dát si je můžete přes den, ale vhodné jsou pro navození klidného a hlubokého spánku. Vyzkoušet můžete meduňku, mátu, heřmánek.

Potraviny na psychickou závislost

Čekáte na autobus, sedíte se sklenkou vína a najednou vám něco chybí. Boj s psychickou závislostí je mnohem náročnější než s tou fyzickou. Pocit prázdných rukou nahraďte pojídáním nejrůznějších semínek a ořechů. Například lněné semínko vám pomůže s trávením. Pomohou i sušené datle, fíky, banánové chipsy, rozinky nebo sušené meruňky. Psychickou závislost pomáhá tlumit velké množství hořčíku, dejte si banány.

Co nejíst a nepít

Během odvykání se vyhněte silnému čaji, většímu množství kávy a hlavně alkoholu. Ten snižuje vůli a odhodlání. Jezte menší množství cukrovinek, čokolády, zákusků. Vyměnili byste jen jednu závislost za závislost jinou a zároveň je prokázáno, že cukr zvyšuje chuť na cigaretu. Omezit byste měli i příjem masa. Trávení se vám v prvních týdnech zhorší, po tučném masu byste měli velké nutkání sáhnout po cigaretě.

Co dále pomáhá odvykání kouření

  1. Podpora rodiny.
  2. Odborná pomoc, akupunktura, kyslíková terapie.
  3. Určení konkrétního datumu 2 týdny předem a příprava mysli na konec kouření.
  4. Změňte rituály, přidejte pohyb, co nejvíce buďte na slunci.

Benefity rychle zaznamenáte

Už v prvním týdnu bez cigaret bude vaše tělo lépe prokrvené. Vydržet první týden znamená zvládnutí nejnáročnějších abstinenčních příznaků, ty nejvážnější odezní po třech dnech. Po dvou týdnech už pocítíte příval energie a únava vymizí.

Autor: Iva Vaněčková, 10.4.2021

Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama