Vyměňte okurek za čokoládu. Proč potřebujeme antioxidanty?

Antioxidanty zpomalují stárnutí organizmu a pomáhají správné funkci imunitního systému. Proč jsou pro tělo tolik důležité a kde nalezneme jejich zdroje? Jak je správně zařadit do jídelníčku?

Co jsou to antioxidanty

Antioxidanty neboli protikyslíkové látky pomáhají neutralizovat volné radikály v těle. Antioxidanty zpomalují procesy oxidace v organizmu, tím pomáhají především imunitnímu systému a zmírňují proces stárnutí.

Nebezpečí nahromaděných volných radikálů

Volné radikály vznikají jako vedlejší produkt látkové výměny. Mají nepárový počet elektronů, proto se naváží na další prvky a těm jeden elektron vezmou (zpravidla poškodí buňky). Postupně vzniká řetězová reakce.

Nahromadění volných radikálů v organizmu způsobuje takzvaný oxidační stres. Ten je spojován s kardiovaskulárními onemocněními, onemocněním očí, ale i s cukrovkou, Alzheimerovou či Parkinsonovou chorobou, a dokonce i nádorovými onemocněním. Organizmus zatížený oxidačním stresem rychleji stárne, má potíže s imunitou a často trpí na virové infekce.

Jak působí antioxidant

Antioxidant je prvek, který předá jeden elektron volnému radikálu. Tím neutralizuje negativní působení volných radikálů a ochrání buňky.

I bez jednoho elektronu jsou antioxidanty stabilní a nepromění se na volný radikál.

Rozdělení antioxidantů

Přírodní antioxidanty – kyselina askorbová (vitamin C), vitamin E, vitamin A, B6, zinek, selen, alfa-lipoová kyselina, betakaroten aj. Syntetické antioxidanty – syntetické antioxidanty se přidávají zejména do rostlinných olejů a margarínů, pomáhají zachovávat jejich chuť.

Kdy se hromadí volné radikály v těle

Hromadění volných radikálů v těle podporuje nezdravý životní styl, kouření, alkohol, nezdravá strava a stres. Negativní vliv má i znečištěné prostředí, ozón ze slunečního záření a vysoké užívání léčiv. Problém mají osoby s nedostatečnou tělesnou aktivitou nebo naopak s nadměrnou fyzickou zátěží. Potíže se mohou projevit i po prodělané virové infekci nebo zánětu.

Které potraviny obsahují antioxidanty

  • čokoláda – antioxidantem je kakao, tedy je třeba sáhnout po čokoládě s obsahem kakaa vyšším než 70 %
  • pekanové ořechy – kromě antioxidantů jsou zdrojem zdravých tuků a minerálů, mají však vysokou kalorickou hodnotu
  • borůvky, jahody, maliny a jiné lesní ovoce – drobné bobuloviny mají vysoký obsah antioxidantů, přitom zaženou chuť po sladkostech
  • artyčoky – chutný bodlák, který můžete přidat do polévek nebo salátů je bohatým zdrojem antioxidantů
  • kapusta – z kapusty můžete vybrat kadeřavou kapustu zabarvenou do červena nebo tradiční kapustu, je i bohatým zdrojem vápníku
  • červené zelí – červené zelí obsahuje hodně vitamínů C, A a K, důležitá je jeho krátká příprava povařením nebo restováním
  • červená řepa – červená řepa je zelenina, která zvládne dlouhou dobu skladování, je vhodným zdrojem antioxidantů zejména v zimním období

Různorodost je důležitá, vybírejte všechny barvy

Není správné, vybrat si jen jeden druh potraviny a domnívat se, že tím je potřeba antioxidantů naplněna. Vybírejte podle barev a zařazujte různé barvy během dne.

  • bílá – česnek, květák, cibule, čínské zelí, banán, bílá ředkev
  • červená – jablka, rajčata, jahody, maliny
  • oranžová – mrkev, pomeranč, meruňky, dýně, batáty, mango
  • žlutá – papája, papriky, kukuřice
  • zelená – špenát, listové saláty, brokolice, chřest, pórek, cuketa
  • fialová – černý rybíz, borůvka, červené zelí

Jak zařazovat ovoce a zeleninu do jídelníčků

Během dne byste měli zkonzumovat 3 porce zeleniny a dvě porce ovoce. Pro zjednodušení si porci představte jako dlaň. Zařaďte zeleninu k pečivu u snídaně, jako salát k hlavnímu chodu u oběda a u večeře. Ovoce by pak mělo mít místo jako dopolední a odpolední svačina.

Od: Iva V, 21.9.2020

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Jméno:
Mail:
×

Nenechte si nic uniknout!

To nejlepší vám pošleme do mailu.

Ne, nechci.