Výhody a rizika RAW stravování

RAW stravování se stalo v posledních letech velkým hitem. Propagují jej celebrity, otevírají se RAW restaurace, vydávají se RAW kuchařky. Co to přesně znamená, stravovat se podle RAW pravidel? Jak vypadá strava a jak se upravuje? Jaké výhody má vitariánská strava a existují i rizika?

Co to přesně znamená stravovat se RAW

Stravovat se RAW znamená poskládat jídelníček z tepelně neupravených potravin. Některé potraviny je možné ohřát při maximální teplotě 45 stupňů.

Při RAW stravování si potraviny zachovávají svou strukturu a veškeré prospěšné látky, které dlouhým vařením a dušením ničíme. Jídla se připravují zpravidla za studena. Pokrmy se chystají jen strouháním, mixováním, odšťavňováním nebo sušením.

Jídelníček RAW stravování

Jídelníček RAW stravování je na první pohled poněkud jednotvárný. Brzy však objevíte mnoho zajímavých chuťových kombinací a nových druhů potravin. Základem jídelníčku je ovoce a zelenina. K nim se přidávají nejrůznější klíčky, luštěniny, ořechy, semena a mořské řasy. Z olejů je možné použít ty za studena lisované jako je konopný, kokosový nebo olivový olej. K ochucení se doporučuje med.

Čekají vás chutné zeleninové a ovocné saláty plné vitamínů a minerálů.

Pravidla pro RAW stravování

Základním pravidlem je vybírat pouze čerstvé potraviny a vyhýbat se tepelné úpravě. Pokud si dáte zeleninu, nesmíte hned po ní konzumovat ovoce. Je třeba chvíli počkat, až bude první potravina úplně strávena. Stravy si dopřávejte tolik, abyste byli vždy zasyceni. Nejsou žádná pravidla pro množství porcí nebo pro jejich velikost. Jezte tak, abyste neměli hlad.

Výhody, které RAW stravování přináší

S RAW stravováním obvykle snížíte počet konzumovaných kalorií i objem tučných jídel. Je zárukou snížení hmotnosti. Po čase se vám upraví i cholesterol a hladina cukru v krvi. Nebudete cítit hlad ani chuť na sladkosti. Budete mít více energie. Zlepší se vám kvalita pokožky a vlasů, protože budete dodávat tělu dostatek vitamínů a minerálů. Cítit se budete lehčí, mladší a plní energie.

Jídlo se vám bude připravovat velmi snadno a není problém si jej zakoupit v běžných obchodních řetězcích.

Rizika RAW stravování

Při RAW stravování vám budou chybět určité živiny, zejména bílkoviny a vápník. Jedná se o nevyváženou stravu. Při přechodu na RAW stravování hrozí bolesti hlavy, závratě a pocity chladu.

Z mnoha potravin vstřebáváme živiny lépe až po jejich tepelné úpravě, syrová strava může být pro trávení zátěží.

Kdy se pustit do RAW stravování

RAW stravování není možné doporučit z dlouhodobého hlediska. Určitě není náhradou za plnohodnotné zdravé stravování. Je prospěšné pro krátkodobé pročišťující půsty a detoxikační kůry. Můžete jej zařadit v jarním období, tělu jistě odlehčíte.

Dlouhodobě je však třeba vzít si z RAW stravování třeba jen 3 pokrmy denně. Zařazení zeleninového salátu k večeři a jako příloha k obědu, ovocné svačiny. To je mnohem zdravější přístup.

Rozhodně se do RAW stravování nepouštějte, pokud se dlouhodobě léčíte s některou vážnou nemocí. O změně stravování se v takovém případě poraďte s lékařem.

Od: Iva V, 29.4.2020

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Jméno:
Mail:
×

Nenechte si nic uniknout!

To nejlepší vám pošleme do mailu.

Ne, nechci.