Je mléko pohlazení pro zdraví nebo mu škodí?

Mléko a mléčné produkty dětem doporučíme bez váhání a dokážeme připojit i mnoho argumentů, proč jsou mléčné produkty zdraví prospěšné. U dospělého jsme ale často na vážkách. Kolik mléčných produktů bychom měli konzumovat v dospělém věku?

Reklama

Mléko jako základ ranné výživy

U všech savců je mléko stavebním kamenem organizmu u novorozenců, obsahuje nezbytné tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky. Mléko nám dodává vápník a důležité stopové prvky, které přispívají k tvorbě kostí a zubů, jsou nutné pro nervový systém i pro srážlivost krve. Děti mléko potřebují pro správní vývoj, hustotu a sílu kostí a pro podporu imunitního systému.

Za mléko rozhodně nemůžeme považovat nejrůznější rostlinné produkty zcela odlišného složení.

Mléko je zapotřebí pro dětský i dospělý organizmus

Pití mléka podporuje nervový systém a činnost mozku, srdce, svalstvo, imunitní systém a odolnost kostí i zubů. V mléce jsou všechny v tuku rozpustné vitamíny, mléko obsahuje i důležité vitamíny skupiny B.

V dospělém věku pomáhá mléko předcházet úbytku kostní hmoty, je prevencí parodontálních onemocnění, snižuje krevní tlak a podporuje tvorbu serotoninu (takzvaného hormonu dobré nálady).

Ačkoliv je možné argumentovat tím, že vápník lze doplnit z jiných potravin, není tomu tak. V jiných potravinách je vápníku méně a jeho využitelnost pro tělo je nízká. Pití mléka je součástí zdravého a vyváženého stravování.

Reklama

Co pijete ve sklenici mléka

  • velké množství bílkovin

  • tuky včetně omega-3 a omega-6 mastných kyselin

  • vitaminy A, D, E, K a skupiny B

  • kyselinu listovou, cholin

  • vápník, hořčík, fosfor, draslík

  • sodík, zinek, železo, selen

Mýtus o mléce, zvyšuje cholesterol

Objevily se studie, které zvýšený cholesterol připisovaly konzumaci mléčných výrobků. Poměrně záhy byly závěry studií vyvráceny, ale u široké veřejnosti mýtus zakořenil. Pravdou je, že tučné mléko má méně bílkovin než netučné varianty, tučné ani tavené sýry tělu příliš neprospějí. Tam bychom příčinu zvýšeného cholesterolu hledat mohli. Neplatí to ale pro zakysané výrobky a sýry s obsahem tuku do 30 % v sušině. Například zakysané výrobky přímo působí na snížení cholesterolu.

Mýtus o mléce, antibiotika

Už více než desítku let se antibiotika ani hormony nesmějí přidávat do krmiv hospodářských zvířat. Pokud zvíře onemocní a jsou mu podána antibiotika, existuje lhůta, po kterou se mléko nesmí od zvířete dodávat na trh. Obsah antibiotik a hormonů je pravidelně kontrolován a testován.

Mlékem proti osteoporóze

Osteoporóza se začíná projevovat v pozdějším věku, ale má příčinu v nedostatečném příjmu vápníku v dětství a dospívání. Pokud chcete předejít častým zlomeninám kyčlí, zápěstí a obratlů, nezapomínejte na mléko a důsledně dbejte, aby jej obsahovala strava dětí a dospívajících.

Doporučené množství mléčných výrobků denně

Nejvíce vápníku potřebují osoby ve věku dospívání, tedy mezi 15. a 18. rokem života. V tomto období by potřebu vápníku pokrylo vypití jednoho litru mléka denně nebo snězení tří mléčných výrobků. Dětem je tedy doporučena konzumace 3 porcí mléčného výrobku denně.

Může to být například kombinace 50 g sýru, kelímku jogurtu a 40 g tvarohu. Jednu z uvedených porcí můžete nahradit sklenicí mléka.

Dospělí by měli konzumovat 2 porce mléčných výrobků denně, těhotné a kojící ženy porce 3. Potřeba navýšeného příjmu vápníku se poté objevuje v klimakteriu u žen a po 55 roce života u obou pohlaví. Příjem vápníku by pokryly 4 porce mléčných výrobků denně.

Pití mléka by se měly vyhnout pouze osoby s prokázanou alergií na laktózu. Ostatním se doporučuje vybírat nízkotučné varianty mléčných výrobků.

Zdroje: MomJunction.com, NIH.gov, DairyDiscoveZone.com, BBC.com, TheNourishedChild

Reklama

Autor: Iva Vaněčková, 9.5.2022

Reklama
Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama