Zapomeňte na piškoty v čaji. Naučte se jíst správně při nevolnostech

Průjem či zvracení jsou potíže, které zpravidla rychle odezní a nejsou považovány za závažné onemocnění. Přesto jsou nepříjemné a bolestivé. Vhodnou stravou se s nimi rychle rozloučíte.

Reklama

Žaludeční obtíže potřebují správnou léčbu

Vzpomínáte na dobu, kdy jste jako dítě na poblinkání, průjem nebo úpornou bolest v krku dostávali čaj s namočenými piškoty? Tradiční všelék podávaný našimi maminkami a babičkami však může potíže dokonce zhoršit. Co jíst při žaludečních potížích a jaký nastolit režim pro rychlou rekonvalescenci?

Žaludeční potíže jako obranná reakce

Zvracení je obranný reflex organizmu. Je to nejrychlejší cesta, jak žaludek zbavit látek, které jej dráždí. Proces zatínání svalstva a jízda trávícím systémem na zpátečku je vysilující, bolestivá a stresující. Jakmile prevence selhává a k intoxikaci dojde, nesnažte se zvracení zdržovat. K léčbě přistupte až následně.

Reklama

Příčiny zvracení:

  • dietní (výživová) chyba
  • bakterie či viry
  • hromadění škodlivin v žaludku
  • zánět trávícího ústrojí
  • hormonální nerovnováha
  • úrazy hlavy a migrény
  • nepřirozený pohyb (kolotoč, jízda autobusem, akrobacie)
  • psychická onemocnění

Jak jíst a pít při zvracení

Důležitější, než jídlo je pitný režim. Ten se snažte obnovit co nejdříve vám to situace dovolí. Po malých doušcích pijte vlažný čaj nebo vlažnou vodu. Prvním jídlem by mohl být bílý rohlík nebo suchary, vařené brambory či jednoduchá ovesná kaše. Vhodná je i vařená rýže se zeleninou nebo banány. Později můžete vyzkoušet slazený kolový nápoj zbavený bublinek, žaludek uklidní i zázvorový čaj.

Reklama

V dalších dnech jezte zeleninové vývary a libové dušené maso. Střevní mikroflóru vám pomůže obnovit zakysaný nápoj. Absolutní stopku mají jídla tučná, obsahující vlákninu nebo kořeněné pokrmy. Když nemáte chuť k jídlu delší dobu, vyzkoušejte malé porce. Jídlo rozdělte například na 8 porcí denně, popíjejte heřmánkový nebo mátový čaj. Pokud je podráždění žaludku závažnější, můžete první den setrvat pouze na tekutinách.

Jestliže zvracení trvá déle než jeden den, vyhledejte lékaře.

Pětidenní odlehčený jídelníček

Během prvních pěti dní jezte častěji po malých porcích. Zařazujte jídla s minimem tuku. Z ovoce vyberte banány, hrušky či jablka. Zeleninu nejezte syrovou, ale upravte ji na páře. Vhodný je vařený celer. Z masa sáhněte po drůbežím bez kůže, jako přílohu volte vařené brambory nebo rýži. Vše upravujte vařením nebo dušením, nepoužívejte koření.

Průjmová onemocnění

Křeče v břiše a nutnost navštívit toaletu vícekrát a v co nejkratším čase vás může potkat i několikrát do roka. Průjem se může objevit při stravovací chybě, signalizovat přítomnost toxinů v těle nebo být doprovodným příznakem jiného (a závažnějšího) onemocnění. Průjem bývá často doprovázen teplotou, závratěmi a celkovou slabostí.

Lékaře je nutné kontaktovat v případě, že průjem neustoupí po dvou dnech nebo v případě, že se ve stolici objevuje krev.

Příčiny průjmového onemocnění:

  • bakterie a viry
  • potravinová infekce
  • nadmíra stresu
  • užívání léků
  • psychické obtíže

Jak jíst při průjmu

V prvních hodinách je třeba zvýšit pitný režim. První pomocí je živočišné uhlí nebo léky proti průjmu. Pomáhá čaj z ostružiny nebo maliny, sáhnout můžete i po dlouze luhovaném černém čaji. Na zastavení průjmu pomáhají borůvky, černý rybíz a jídla s vysokým obsahem škrobu. Průjem zastaví i sušené švestky. Nejezte jídla s vysokým obsahem vlákniny (celozrnné výrobky, čerstvou zeleninu, ovesné vločky).

Odlehčený jídelníček na 5 dní

V prvních pěti dnech vynechejte mléko a sýry. Nekonzumujte sladkosti ani tučné potraviny. Vhodné je jeden den staré pečivo, libová masa, rýže a vařené brambory. Přidávat můžete vařenou mrkev, banán nebo jablečné pyré. Jídla připravujte s minimem tuku, jezte zeleninové vývary. Od třetího dne zařaďte každý den jeden kysaný nápoj.

I po odeznění potíží zařazujte probiotika a doplňky stravy s laktobacily. Pomohou harmonizovat narušenou střevní mikroflóru.

Zdroje: University of Michigan, healthline.com, fairview.org, medicalnewstoday.com, everydayhealth.com

Autor: Iva Vaněčková, 28.6.2021

Reklama

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.

Reklama