Proč nepřehlížet plody hrušní?

Pravidelně se v obchodech procházíme mezi regály plnými exotického ovoce, především bychom ale měli konzumovat ovoce z naší zeměpisné šířky, protože obsahuje v bohaté míře přesně to, co si naše tělo žádá.

Hrušky konzumujte neoloupané, protože těsně pod slupkou se ukrývá velké množství vitamínu B. Hruška je bohatá i na další důležité vitaminy a minerály potřebné pro naše zdraví. Je dobrým zdrojem vitamínu C a výborným zdrojem vlákniny. Má velmi nízký obsah nasycených tuků, cholesterolu a sodíku. Vždy je dobré si vybírat potraviny s nižším obsahem sodíku, protože vysoký příjem sodíku nám může způsobit zdravotní obtíže.

Abychom si při konzumaci hrušek uchovali všechny v nich obsažené cenné látky, je samozřejmě nejlepší jíst je syrové a zralé. Hrušky konzumujeme opravdu pouze tehdy, jsou-li úplně zralé a měkké. Jsou tak opravdu lehce stravitelné. Hruška se již za 90 minut po konzumaci dostane do tlustého střeva. Působí proti hnilobným procesům ve střevech, proti plynatosti při poruchách trávení. Nezralé plody nám naopak mohou způsobit trávicí problémy. Stav zralosti plodu zjistíme lehkým stisknutím konce hrušky u stopky. Zde by měla být hruška na omak měkká.

Dále hrušky obsahují vitamín C, organické kyseliny, třísloviny, flavonoidy, karotin, glykosidy, stopy jódu, malé množství sodíku, měď, fosfor, zinek, vápník, malé množství vitamínu P a větší množství draslíku a kyseliny listové.

Hruška jsou plná vody, což pozitivně působí na střeva, jsou účinné proti zácpě. Díky vysokému podílu vody a vlákniny jsou výborné při redukčních dietách, navíc díky obsahu fruktózy uspokojí i chuť na sladké. Díky vysokému obsahu jódu udržují v kondici štítnou žlázu, což je pro hubnutí zásadní.

Díky vysokému obsahu draslíku je hrušková šťáva výborná pro zpevnění cév a tepen, pomáhá i při vysokém krevním tlaku. Snižuje riziko infarktu a mrtvice. Hrušková šťáva působí také močopudně a žlučopudně. Pro vysoký obsah draslíku působí hrušky jako přírodní diuretikum. Podporují vylučování kyseliny močové a dusíkatých látek z těla, což ocení ti, koho trápí dna a revmatismus.

Hrušky mají schopnost neutralizovat a vylučovat z těla těžké kovy a jedovaté látky. Obsahují Quercetin, což je antioxidant, který pozitivně působí při prevenci rakoviny.

Hrušky snižují riziko osteoporózy. Jsou vhodné pro diabetiky, protože mají nízký glykemický index. Posilují imunitní systém.

Díky obsahu fosforu a stopových prvků působí hrušky příznivě na náš mozek a koncentraci. Takže baštit hrušky při studiu by určitě nebylo od věci.

Odvar z hrušek se může podávat při kašli, horečce a zimnici. Odvar ze sušených hrušek (křížal) pomáhá při onemocnění průjmem.

U hrušní využíváme nejen plody, ale i listy. Listy hrušek používáme do směsí, které jsou účinné při zánětech močových cest a při tvorbě močových a ledvinových kaménků. Zároveň působí i dezinfekčně. Odvar z listů si připravíme tak, že listy 2 minuty vaříme, poté scedíme a podáváme jako klasický bylinný čaj.

Z listů hrušní můžeme také připravit sedací lázeň, která působí velice účinně při výhřezu konečníku nebo dělohy. Vhodnější jsou listy planých hrušní, které se přelijí vařící vodou a nechají 10 minut odstát.

Hrušky se doporučují jako první ovoce, které je vhodné podat kojenci, protože je víc než pravděpodobné, že jim nezpůsobí alergii.

Jsou situace, kdy je zapotřebí v konzumaci hrušek menší opatrnosti. Určitě hrušky nepojídejte při průjmu. Těhotné ženy by je neměly konzumovat ve velkém množství. Někteří jedinci s citlivými střevy či žlučníkovými poruchami mohou mít problém s drobnými zrníčky, jenž dužina hrušek obsahuje. Proto by je neměli jíst syrové, ale třeba ve formě kompotu.

Ještě taková zajímavost, kůra stromu hrušně obsahuje látku arbutin, která se může pyšnit efektem přírodního antibiotika.

Jak tedy vidíte, plody hrušní jsou velice slušnou zásobárnou vitamínů a blahodárných látek pro naše tělo. Nezapomeňte je tedy při svých nákupech přihodit do košíku.

Od: Šárka75, 1.9.2020

Komentáře

Žádné komentáře.

Nový komentář

Jméno:
Mail:
×

Nenechte si nic uniknout!

To nejlepší vám pošleme do mailu.

Ne, nechci.