Salát má minimum kalorií a tlumí úzkosti. Do jídelníčku patří každý den

Není pravdou, že konzumace salátů patří jen do režimu redukční diety nebo do zdravého životního stylu. Porci listového salátu byste si měli dopřát každý den. A rozhodně to nebude monotónní jídelníček. Jaké druhy salátů známe a v čem nám tolik prospívají? Odpovíme vám.

Salát je třeba konzumovat každý den

Výběr v obchodech a na tržištích je dostatečně pestrý na to, abyste měli každý den v týdnu jiný listový salát. Tak proč si neustále dáváte do košíku jen ledový nebo hlávkový salát? Poznejte druhy salátů důkladněji a seznamte se i s tím, které saláty přináší nejvíce benefitů pro zdraví.

Salát (případně alespoň kousky zeleniny) by měl být součástí každého jídla. Měl by doplňovat nejen oběd a večeři, ale i snídani a jednu ze svačin. Na druhé ze svačin by se mělo objevit ovoce. Myslete na to, že zeleniny v jídelníčku musí být dvakrát tolik než ovoce. Celkem bychom měli konzumovat přibližně 600 g ovoce a zeleniny denně, jednoduchým přepočtem se dostáváme ke 400 g zeleniny a 200 g ovoce.

Pro zlepšení chuti salátu je možné přidat nejrůznější zálivky a dresinky. Oblíbenou zálivkou je olivový olej a ocet, sáhnout můžete i po majonéze, zakysané smetaně nebo bílém jogurtu.

Energetická hodnota salátů

Co je zelené je nejen zdraví prospěšné, ale také s minimální kalorickou hodnotou. Jinými slovy, můžete si salátu dopřát kolik budete chtít. Vláknina zasytí a ze 100 g salátu přijmete průměrně jen 15 kalorií. Příjem dostatečného množství vlákniny pomáhá redukovat hladinu cholesterolu a hladinu cukru v krvi.

Ve všech salátech najdete vitamin A a vitamín C. Saláty mají i hodně železa, vápníku a draslíku. Jsou bohaté na kyselinu listovou. Čím tmavší salát, tím více prospěšných látek. V salátech najdete i látku lactucin, ta působí jako mírné sedativum. Pravidelná konzumace salátů uklidňuje mysl.

Oblíbené druhy listových salátů

Mangold

Saláty lehké i výživné

Ačkoliv má salát nízkou energetickou hodnotu, vše můžete zkazit nevhodným dresinkem. Při režimu redukční diety připravujte dresinky se základem z řeckého jogurtu nebo cottage. Ochutit můžete i citronovou šťávou nebo vinným octem. Pokud si budete dávat salát namísto oběda, je třeba přidat zdroj bílkoviny. Tím může být vejce, šunka nebo restované kuřecí maso.

Zdroje: healthline.com, foodal.com, foodal.com, stylecraze.com, organicfacts.net

Foto: shutterstock.com

Od: Iva V, 14.9.2021